Cum putem preveni Demența?

Cand vine vorba despre Dementa, exista 2 factori care influenteaza aparitia si evolutia bolii:

  • predispozitia genetica
  • factorii de mediu

Acesti doi factori sunt intalniti in marea majoritate a tulburarilor psihice. Si daca legat de predispozitia genetica nu avem nicio putere, ne ramane sa negociem cu factorii de mediu.

Cel mai frecvent Dementa apare datorita acumularii de amiloid in creier. Acesta ajunge sa obtureze sinapsele (spatiu de comunicare) dintre neuroni. Astfel neuronii nu mai pot comunica intre ei si astfel legaturile si conexiunile din creier se pierd usor-usor. Acest amiloid se acumuleaza in mod natural intre neuroni, doar ca el este “curatat” peste noapte, atunci cand dormim.

Problemele apar cand acest sistem de curatare a amiloidului nu mai functioneaza corect. Acesta se tot aduna intre neuroni si formeaza placi de amiloid. Ca o paralela, este oarecum similar cu placile de aterom, de ateroscleroza, care obstrueaza vasele de sange de la inima si nu mai lasa sangele sa circule cu acelasi debit.

Dementa Alzheimer, in mod obisnuit, apare dupa varsta de 65 de ani iar efectele ei devin din ce in ce mai evidente cu cat inaintam in varsta. Cercetarile au aratat ce procesul prin care se tot aduna amiloidul intre neuroni incepe undeva mult mai devreme, in jurul varstei de 30 de ani!! Exact ca si in cazul placilor de aterom de pe vasele inimii.

Am stabilit ca asupra factorilor genetici nu putem interveni. Te-ai nascut cu o anumita vulnerabilitate, cu o anumita predispozitie spre a face mai greu sau mai usor dementa. Vestea buna este ca putem interveni asupra factorilor de mediu.

Cum controlam dementa?

1) Lucrul cel mai valoros pe care tu il poti face ca sa previi sau sa incetinesti evolutia dementei este sa te odihnesti. Sa dormi minim 7 ore in fiecare noapte. Renunta sa dormi la pranz daca acest lucru te impiedica sa poti dormi 7 ore noaptea. Este mult mai valoros sa dormi peste 7 ore noaptea decat sa dormi 2 ore la pranz si 5 noaptea.

In somn este momentul cand intra in actiune functia de curatare a creierului de amiloid. Si cu cat dormi mai mult noaptea, cu atat acest sistem de eliminare este mai performant. Este cel mai valoros lucru pe care il poti face.

2) Apoi miscarea te ajuta mult. Si, daca ai posibilitatea, cel mai eficient este ca, din cand in cand, sa faci niste sprinturi. Adica sa incerci sa depui un efort mai sustinut si mai intens pentru o scurta perioada de timp … sa zicem 20 secunde.

3) Desigur, alimentatia joaca si ea rolul ei important.


SFAT: Dormi minim 7 ore pe noapte, fa miscare constant si uneori in ritm alert si mananca sanatos.


Resurse suplimentare pe care să le ai alături de tine în drumul tău spre bine!

 

Grup de Suport Pozitiv: depresiaebună (pe Facebook) – nu ești singur! Suntem cateva mii de membri aici iar tu esti binevenit!

Fundaluri Motivationale pentru Telefon – inspirație zi de zi!

manualulVieții – programe pentru viața ta.

Pagina de Facebook Depresiaebună – adăugăm constant materiale frumoase și utile!


Acest articol este dedicat si distribuit prin e-mail celor ce s-au inregistrat gratuit in Programul Antidepresiv. Daca il consideri util pentru un prieten drag, il poti trimite prin messenger, whatsapp sau e-mail, folosind butoanele de mai jos.